Podul de la Drobeta

Podul lui Traian? Mă îndoiesc!

 

Toată lumea a învăţat la şcoală (atât în clasele primare, cât şi în liceu), la capitolul antichitatea românilor, că în răstimpul 103-105 arhitectul Apollodor din Damasc a construit un pod peste Dunăre, graţie căruia Traian a reuşit să-şi treacă armatele în Dacia şi să o transforme în provincie romană! Faină chestia, mai ales că este vorba de o minune a antichităţii în această parte a lumii, fiind considerat cel mai lung pod din Imperiul Roman! Numai că…informaţia nu prea pare în regulă, mai ales că nici nu are „acte”! O să mă întrebaţi: „Cum adică nu pare în regulă?” Foarte simplu.. .pentru construcţia acestui pod de către romani nu există nici un document. Nici măcar unul! Nici de factură folclorică, nici epigrafică şi nici literară! Apoi trebuie să vă atrag atenţia că istoria este o materie de studiu logică. Ori, această acţiune de construire a podului de la Drobeta de către Traian, prin intermediul arhitectului Apollodor din Damasc,  este absolut ilogică!

Să vorbim întâi despre documente. Este cunoscut faptul că  monumentul triumfal ridicat de Traian în urma victoriei împotriva dacilor şi cunoscut sub numele de Columna lui Traian, este  o cronică în piatră care  relatează pas cu pas cucerirea Daciei. Pe un asemenea monument, mai ales că este construit de acelaşi arhitect care se presupune  că a ridicat şi Podul de la Drobeta, Apollodor din Damasc, este practic imposibil să nu apară o asemenea realizare! Fie si numai pentru satisfacerea orgoliului împărătesc şi a celui ce l-a construit…fără a mai pune la socoteală faptul că fără existenţa acestui pod poate că Dacia nu ar fi putut fi ocupată. Cu toate acestea dacă întrebăm documentele în legătură cu acest pod, ele tac, nu există dovezi literare sau epigrafice care să ateste construcţia podului de către romani! Există însă în folclorul aromân o baladă populară care vorbeşte despre construcţia acestui pod… O sa vă spun imediat  despre ce este vorba.

Până atunci însă să vorbim puţin despre logica acestei afirmaţii tratată de specialişti ca „bătută în cuie”. Este absolut ilogic ca  romanii să fi putut construi podul de la Drobeta într-un răstimp atât de scurt (numai 2 ani) în condiţiile în care  unul dintre maluri se afla încă în stăpânirea dacilor! În al doilea rând este absolut ilogic ca Decebal, pentru care libertatea poporului său  era mai presus de orice altceva să stea cu mâinile în sân  şi să privească cum se construieşte  un pod care punea în pericol însăşi existenţa statului dac! În al treilea rând afirmaţia este ilogică întrucât cercetări efectuate de către ingineri au pus în evidenţă faptul că, cu tehnica actuală şi pe vreme de pace, sunt necesari cca. 5 ani pentru finalizarea unei asemenea construcţii! Atunci era război! Iar Traian nu era un copil care se juca de-a războiul să nu-şi dea seama că-şi decimează armata în van urmărind finalizarea acestui proiect. Tocmai de aceea pe Columnă armata romană trece pe un pod de vase!

 Acestea fiind spuse să vedem, totuşi, ce este cu Podul „buclucaş”

 

Cine a construit podul de piatră de peste Dunăre?

 

Mi se pare mult mai verosimil şi mai logic din punct de vedere istoric  ca Podul de la Drobeta să fi fost construit cu  ceva timp  înaintea  războaielor daco-romane, pe timp de pace, climat mult mai propice pentru realizarea unei asemenea construcţii. Cine şi de ce să fi construit  această „perlă” a ultimei provincii cucerite de romani?

 Dacii stăpâneau, înainte vreme, ambele maluri ale Dunării. Prin urmare este verosimil faptul ca Podul să fi fost construit de ei! Faptul apare cu totul logic după ce-l citim pe Strabon:” Burebista stăpâneşte peste tot teritoriul de pe ambele maluri ale Dunării”. Acelaşi autor ne spune: „(Burebista) trecea fluviul când dorea…”, însă Dacia nu era putere navală la acea vreme! Dacă iarna Dunărea putea fi traversată pe gheaţă, cum se întâmplă  în cazul atacului lui Decebal în Moesia, care era modalitatea de a trece Dunărea, vara, decât… pe un pod! Aceasta având în vedere că Burebista, cum spuneam, nu dispunea de o flotă din care să facă pod de vase.

 Mai mult pentru această afirmaţie există chiar şi documentaţie! O baladă populară aromână, intitulată „Puntea din artă” ne vorbeşte, valorificând probabil  legendă mai veche, despre trei meşteri constructori iscusiţi care  au lucrat la construcţia unui pod peste Dunăre vreme de şase ani! A se observa că cifra concordă  cu cercetările moderne. Având în vedere că Burebista stăpânea peste ambele maluri ale Dunării este de la sine înţeleasă necesitatea geo-strategică a construirii acestui pod pe care Burebista „trecea fluviul când dorea”. Necesitate care se impunea având în vedere faptul că Imperiul Roman  încerca să-şi extindă dominaţia în sudul Dunării!

 Prin urmare, este logic şi de bun simţ să conchidem că, Burebista este constructorul podului de la Drobeta. Apollodor doar a refăcut partea de lemnărie a podului pentru ca Traian să poată avea o cale  mai facilă  pentru a jefui Dacia de toate bogăţiile ei!

 Dar ce se întâmplase cu podul în ajunul ocupaţiei romane? Decebal , strateg vestit, surprins de atacul romanilor, distruge  lemnăria podului. Faptul pare a fi atestat de bucăţile de bârne arse aflate la fata locului. Deci, pentru a frâna în oarecare măsură invazia romană, Decebal, din necesităţi  de strategie militară, distruge opera înaintaşului său, Burebista. Acesta va fi refăcută  de un alt dac, de această dată împărat al Bizanţului, anume  Constantin cel Mare, născut  în oraşul Niş, aflat azi în Bulgaria!

Când, oare, vom înceta a mai ridica elogii cuceritorilor şi vom trece sub semnul ignoranţei realizările strămoşilor noştri?

 

 

zamolxe

Anunțuri

The URI to TrackBack this entry is: https://quadratus.wordpress.com/2008/10/20/637/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 comentariiLasă un comentariu

  1. Unde este orasul Niş?

  2. Buna ,am postat acest articol intr un grup pe facebook ,a primit urmatorul raspuns https://scontent-a-lga.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1383794_415376768564836_1429332317_n.jpg ” Aberaţii de dacopat.O reprezentare a podului pe Columnă.”..

    • Nu exista pe coloana nici o reprezentare a podului peste dunare facut de Apolodor din Damasc.Sunt foarte multe documentare pe youtube si carti.

  3. Orasul Nis este in Serbia nu in Bulgaria!

  4. http://www.sendspace.com/file/e016kb

    Pace si Lumina

  5. Casin Popescu a scris si publicat, in urma cu treizeci de ani, in Germania, unde traieste, un studiu de 500 de pagini cu titlul PODURILE PESTE ISTRU IN PRIMUL MILENIU INAINTE DE HRISTOS. Banuiesc ca nu cunoasteti acest studiu, din moment ce nu faceti referire la el, mai mult decat atat, mi-e teama ca nu il veti gasi nici macar la biblioteca. Oricum, aveti acolo o confirmare de autoritate, larg documentata, a ceea ce sustineti si dvs. Din nefericire, studiile pe astfel de teme nu au fost macar adunate intr-un buletin bibliografic. Ar fi de mult folos, poate, o biblioteca virtuala, cu contributii vechi si noi, si chiar daca numai pentru a nu relua subiecte de la zero, ci a continua eforturilor celor dinaintea noastra. E un proiect de discutat!

  6. Interesanta aceasta teorie ce concorda in mod sigur cu realitatea! Logic cred ca este, ca romanii, doar sa construiasca peste structura preexistenta, construita de daci in timpul lui Burebista, structura din lemn, care sa le permita sa treaca Dunarea in deplina siguranta.
    Felicitari pentru articol!

  7. Si totusi romanii aveau tehnologie ca sa l construiasca , erau nave speciale pt constructia de poduri . Burebista putea traversa cu barci Dunarea , asta in teorie . Pt ca in practica el supusese cetati din sudul Dunarii , ori nu cred ca ar fi asteptat sa vina iarna ca sa si treaca calaretii dincolo , asa nu putea intervenii rapid . Nu stiu cum explica istoricii dilema asta , banuiesc doar ca ei avanseaza ipoteza podurilor de gheata . Ori asta , ma indoiesc a fi singura varianta a unui strateg ca Burebista . Interesant e ca dacii liberi , impreuna cu gotii sau alte popoare au facut multe raiduri peste Dunare , ei pe unde treceau ?

  8. duioasa 🙂
    oriunde numai sa mai vii p-aci 🙂

  9. oroles:)
    scuze gresala de geografie în rest n-am facut:)

  10. Ei,da !:) este inedita informatia….nici la barfa nu am mai auzit acest lucru 🙂 Deci….unde platesc abonamentul pentru blog?:)..pentru ca merita:)

  11. Niş e in Serbia . In rest , e plauzibil ca romanii sa fi facut doar o reconstructie . Dar mai exista o varianta : romanii au trecut Dunarea pe vase , si au ocupat ambele maluri , putand astfel sa construiasca podul . Timpul insa e cam scurt , intr adevar . Interesanta e legenda aromana , in ultima vreme am citit multe despre constructorii misteriosi care tot apar in folclorul roman , aroman , in cazul de fata . Cred ca merita un articol . Sant multe mistere in lumea dacilor , poate ca podul e parte din planul lui Burebista . Dupa spusele lui Strabon asa reiese .

  12. solomonar taica.. nu stii tu ca io mi-s plin de surprize? 😀 :). O cuvântat zamolxe:)

  13. angelzori multam. O sa ma stradui în continuare la lucruri interesante
    zamolxe:)

  14. aaaah, deci in sfarsit! PODUL! stii ca m-a obsedat o intreaga seara, nu?:)) Solomonar

  15. super fain!!!! felicitarri!!!- acum chiar mi-a placut mult de tot! Ingeri aripe cu tine!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: